torsdag 29 september 2016

KVÄLLSRUTINER OCH NATTNING


Hej

Sedan Julia föddes så har vi haft två vakna nätter och det var precis i början när vi kom hem från BB. Hon hade så himla ont i magen då kommer jag ihåg. Efter det så har hon somnat kl 23.15 i princip varje kväll. För en månad sen så visade hon tydligt att hon ville sova redan vid tio tiden och dem senaste två veckorna så har hon somnat mellan kl 19-20 på kvällarna. För det mesta så sover hon bredvid mig i sängen, vissa kvällar har jag lagt henne i spjälsängen och tagit upp henne till våran säng när hon vaknar på natten och vill ha mat. Det har funkat jättebra men nu när hon är tre månader så tänkte jag försöka få henne att somna i sin egen säng istället för att amma eller vagga henne till sömns.



Jag tänkte skriva lite om våra kvällsrutiner som vi har just nu. Vid cirka kl 18.30 så brukar jag amma henne och efter det så får hon magdroppar. Sen går vi in i badrummet, antingen så badar jag henne eller så tvättar jag av henne lite bara (vi badar ca 2-3 gånger i veckan ungefär). Efter badet så får hon ligga och mysa utan blöja på skötbordet en stund samtidigt som jag sjunger för henne, sen tar vi på pyjamasen. Efter det så är det min tur att duscha och göra i ordning mig för kvällen (jag är ju hemma själv med henne i veckorna). Då brukar jag ta in babysittern i badrummet så får hon sitta där och leka med ett gosedjur medan jag duschar.



När vi är klara inne i badrummet så dämpar jag belysningen, sen myser vi lite i soffan tills det är dags att äta igen och efter det så somnar hon gott i famnen. När jag går och lägger mig brukar hon vakna till och vilja äta lite innan hon somnar om igen sen brukar hon vakna runt kl 06.30 på morgonen (hon äter fortfarande i sömnen med 2-4 timmars mellanrum). Från och med nästa vecka eventuellt så tänkte jag försöka att natta henne i spjälsängen istället. Efter amningen när jag ser att hon börjar bli trött så tänker jag lägga ner henne i sängen, nynna lite på en godnattvisa och förhoppningsvis så somnar hon. Vi får väl se om jag får hålla på i fem minuter eller i två timmar :)

Alla barn är ju så olika men det vore jätteroligt om ni ville dela med er hur ni nattar era barn. Så kanske vi kan få lite bra tips av varandra här bland kommentarerna.

Natti natt!

4 kommentarer:

Therese sa...

Hej.
Ja alla barn är olika. Vissa säger att man inte kan få rutin på små bebisar. Men för oss har det funkat, och hoppas det håller i sig.
Vår tjej är snart 3 mån och vi har försökt skaffat rutin från början. Vi börja med att försöka få henne att sova innan 20, men idag så somnar hon runt 18.30. Sen vaknar hon runt 7 på morgonen. Under den tiden äter hon oftast 2 ggr.
Vi har haft rutin att byta till pyjamas i tid och sen varvar vi ner i skum belysningen och äter det sista vi gör.
Så kul att följa dig och din lilla tjej ♡

Anonym sa...

Med första barnet somnade vi han i famnen och la sedan ner han i en liten vagga jämte våran säng . I efterhand skulle vi lagt ner han direkt så han somnade själv för det blev svårare och svårare att lägga ner han i sin vagga (sedan spjälsäng) . Minsta förflyttning så vaknade han och vi fick börja om i famnen på oss. Det är inte alltid så smidigt att ha en bebis på sig , varmt blir det och fast på samma ställe blir man. Andra barnet va vi så lugna och visste hur vi ville ha det från början . Även om det är gosigt med sovande bebis på sig så ville vi ändå lägga ner han direkt efter matning .. Så han känns mkt tryggare och lugnare och vi kan få tid ensamma när han somnat . Plus att bror är vild och högdjud så redan från början vande sig lillebror av höga ljud medans han sov . Vi behövde inte smyga eller tysta ner gäster bara för att liten sover . Sara

Sara P sa...

Med första barnet somnade vi han i famnen och la sedan ner han i en liten vagga jämte våran säng . I efterhand skulle vi lagt ner han direkt så han somnade själv för det blev svårare och svårare att lägga ner han i sin vagga (sedan spjälsäng) . Minsta förflyttning så vaknade han och vi fick börja om i famnen på oss. Det är inte alltid så smidigt att ha en bebis på sig , varmt blir det och fast på samma ställe blir man. Andra barnet va vi så lugna och visste hur vi ville ha det från början . Även om det är gosigt med sovande bebis på sig så ville vi ändå lägga ner han direkt efter matning .. Så han känns mkt tryggare och lugnare och vi kan få tid ensamma när han somnat . Plus att bror är vild och högdjud så redan från början vande sig lillebror av höga ljud medans han sov . Vi behövde inte smyga eller tysta ner gäster bara för att liten sover . Sara

Therese sa...

Vi har gjort likadant med båda barnen. Har haft bra rutiner och fasta tider redan från start. Vi har bytt blöja och satt på pyjamas och sen flaska vid kl 19. När de ätit klart har vi lagt i spjälsängen och sagt godnatt och gått därifrån. De har oftast somnat på direkten. Första två månaderna vaknade dom runt 23, 03 och sen vid 7. Sen jobbade vi bort 3 matningen. Runt 4 månader jobbade vi även bort 23 matningen så de har sovit från 19 - ca 6-7. Sambon har tagit dom nätter när han varit ledig eller jobbat kväll dagen efter så har jag tagit dom nätter när han ska upp och jobba dagpasset dagen efter. Väldigt skönt att få sova på nätterna då jag blir sjuk så fort jag inte får sova ordentligt.